Kaitsevägi » Merevägi » Laevastik » EML Wambola  

Uuendatud: 01.09.2017, kell 10:46

EML Wambola

Staabi- ja toetuslaevWambola_vapp_thumb.png

Laeva komandör on vanemleitnant Tanel Kangro.


Wambola on ehitatud Taani Kuningriigis asuvas Svendborg Vaerfti laevatehases. Eesti lipp heisati laeval 12. aprillil 2006. aastal.

Laeval on põtkur, kaks kummipaati (üks kuni 8 inimesele ja teine 4 inimesele), mitu kraanat  vööris 2 tonnise tõstejõuga ja teine 2.8 tonnise tõstejõuga kraana ahtritekil; mahukas kinnine miinitekk, mida saab vajadusel kasutada staabiruumidena, väljaõppeks või tuukrite tegevuse toetuseks – vajadusel saab sisustada tuukritöökoja, piisavalt ruumi on ka tuukrite mobiilse rekompressioonikambri jaoks. Laeva luugid avanevad otse veepiirile. Pardal kaks töökoda, puurmasinad ning treipingid.

Laeva andmed

Pardatähis: A433
Laevaklass:
 Lindormen >>
Laevatüüp: staabi- ja toetuslaev 
Ehitatud: 1977 Svendborg Vaerft, Taani Kuningriik
Endine nimi: KDM Lossen
Veeväljasurve: 577.5 tonni

Pikkus: 44.5 meetrit
Laius: 9 meetrit
Süvis: 2.9 meetrit
Korpus: teras
Peamasinad: 2x MTU diiselmasinat (1600 kW)
Käiturid: 2x reguleeritava sammuga kolmelabalist sõukruvi
Kiirus: 14 sõlme (projekteeritud)
Meeskond: 29 (sh 5 ohvitseri, koikohti on 36 inimesele)
Relvastus: 4x 12,7 mm raskekuulipildujat Browning
Radarid: 2 navigatsiooniradarit, I-band

EML_Wambola_A433_thumb.jpg

Wambola NATO 1. alalise miinitõrjegrupi koosseisus

Lindormen-klassi laevu on peale miiniveeskamisülesannete perioodiliselt kasutatud ka staabi- ja toetuslaevadena NATO miinitõrjegrupis. Laeval on hea operatiivvõimekus, mis võimaldab seda kasutada kuni kuueliikmelise staabi platvormina.

2017. aasta esimesest kvartalist kuni 29. juunini oli EML Wambola NATO reageerimisjõudude NATO Response Force (NRF) sekka kuuluva miinitõrjegrupi Standing NATO Mine Countermeasures Group One (SNMCMG1) staabi- ja toetuslaev, mis tähendas ka miinitõrjegrupi lipulaeva kohustuste täitmist.

Sümboolika ja traditsioonid

EML Wambola vapi hõbedasel kilbil on must kiil, milles kuldne sõjanui. Kilp on asetatud sinisele ringile, mille ülemisel poolel on kuldsete tähtedega laeva nimi WAMBOLA ja alumisel poolel moto AD UNQUEM (ld "alatiseks"). Tekste eraldavad hõbedased tähtristid. Ringi ääristab väljast kuldne laevaköis, seestpoolt kuldne kontuur. Ringi kroonib Neptuni kuldne kolmikhark.

Vapi on 2000. aastal koostanud, kujundanud ja mereväele kinkinud Eesti Muinsuskaitse Seltsi ja EMS Heraldikakolleegiumi esimees, Kaitseväe sümboolikanõukogu liige Priit R. Herodes. Laev kannab muistse vabadusvõitluse kangelase nime ning vapp esitab tolleaegset tõhusat relva, mis sümboliseerib omakorda eestlaste kaitsetahet ning tugevust.

1. novembril 2016 uuendati mereväe ja Kunda linna vahelist sõpruslepingut, millega läks Kunda vapi kandmise õigus üle Wambolale. Varasemalt on Kunda vapilaevad olnud miinitraalerid Kalev ja Vaindlo ning tuukri- ja toetuslaev Tasuja.

Kunagine Wambola

wambola311.jpg

Varasem EML Wambola M311 on Eesti mereväe teenistusest välja arvatud Lindau-klassi miinijahtija. Laev ehitati 1959. aastal Saksamaal. Laeva algne nimi oli Cuxhaven, mis tulenes Saksamaal olevast samanimelist linnast.

Mereväe omandisse jõudis laev 2000. aastal kingitusena Saksa mereväelt. Miinijahtija Wambola saamine tähendas Eesti Mereväele miinitõrje alal kvalitatiivset sammu edasi, sest tema varustus võimaldas lisaks merepõhjas olevate objektide avastamisele ka lõhkekehade kahjutuks tegemist. Kohene valmidus miinitõrjeoperatsioonidel osalemiseks võimaldas paremat koostööd NATO ning teiste rahvusvaheliste üksustega.

Lindau-klassi miiniotsijad olid osalenud edukalt miinitõrjeoperatsioonides Aadria merel ja Pärsia lahes Lahesõja järgsetel operatsioonidel. Wambola oli ainuke selle klassi laev, millel oli konditsioneer.

2009. aastal arvati Wambola M311 teenistusest välja. Praegu seisab kunagine Wambola Lennusadamas. 

Kaitseväe peastaap, 717 1900, mil[at]mil.ee, Juhkentali 58, 15007, Tallinn, Eesti.

Toetab Euroopa Liit - Eesti Riiklik Arengukava

Lehekülg vastab WCAG 2.0 AA taseme soovitustele. Lehekülg vastab XHTML 1.0 standardile Lehekülg vastab CSS 2.0 standardile

Vabandame! Teie veebilehitseja on liiga väike meie kodulehe külastamiseks.

We're sorry! Your browser is too small for this website.

Приносим извинения! Размеры вашего браузера слишком малы для посещения нашей страницы.